Monday, April 19, 2010

Perkembangan terbaru

Saya telah mendapatkan 3ekor induk dan seekor penjantan baka kampung dari abang saya. Ini adalah kerana dia tidak ada masa untuk menjaga arnab-arnab ini. InsyaAllah saya akan meningkatkan lagi produktiviti pengeluaran arnab baka kampung. Sekarang saya telah mempunyai 11 ekor induk baka kampung, 1 ekor penjantan mixed anggora, 1 ekor penjantan mixed california dan 1 ekor induk baka lion head. Kini kesemua induk-induk ini di dalam proses pembiakan.

Induk paling tua adalah berumur 3 tahun. Alhamdullilah sepanjang tempoh ini, arnab ini tidak pernah mengalami sebarang penyakit. Saya tidak pernah beri ia makan apa2 ubat ataupun vitamin. Saya cuma berikan dia makan pallet dan sayur-sayuran sahaja. 

Saya berharap hasil usaha saya ini untuk memperkembangkan industri penternakan arnab secara komersial akan berjalan dengan lancar dan akan memberikan hasil yang memuaskan. Saya begitu mengalu-alukan kepada sesiapa yang berminat untuk mengikuti saya dalam proses memperkembangkan ekonomi keluarga dan juga ekonomi negara ini. InsayaAllah. 

No comments:

Petua Memilih Arnab

Petua Memilih Arnab